Wednesday, August 4, 2010

BIODATA TOKOH

Robert Mills Gagne di lahirkan pada 21 Ogos 1916 di North Andover, Massachusetts. Beliau merupakan seorang pendidik Amerika yang melakukan kajian tentang pembelajaran dan pengajaran yang sangat berpengaruh di Amerika. Beliau merupakan seorang profesor psikologi pendidikan di Connecticut College untuk Perempuan (1940-1949), Pennsylvania State University (1945-1946), Princeton (1958-1962), dan University of California di Berkeley (1966-1969) dan seorang profesor di Jabatan Pendidikan Penyelidikan di Florida State University di Tallahassee mulai tahun 1969. Gagne juga berkhidmat sebagai pengarah penyelidikan untuk Tentera Udara (1949-1958) di Texas, dan Lowry, Colorado. Beliau bekerja sebagai perunding untuk Jabatan Pertahanan (1958-1961) Amerika Syarikat Dinas Pendidikan (1964-1966). Selain itu, beliau menjawat jawatan sebagai pengarah penyelidikan di American Institute of Research di Pittsburgh (1962-1965).

Gagne's mempunyai pengaruh besar pada pendidikan Amerika dan latihan ketenteraan dan industri. Gagne dan Briggs LJ termasuk di antara para pengembang awal konsep sistem pembelajaran yang menunjukkan bahawa semua bahagian dari suatu pelajaran atau suatu tempoh Arahan boleh dianalisis dan bahawa semua bahagian boleh direka untuk beroperasi bersama sebagai rancangan bersepadu untuk arahan dalam sebuah rencana yang signifikan bertajuk "Pendidikan Teknologi dan Proses Belajar" (Pendidikan Peneliti, 1974), arahan Gagne ditakrifkan sebagai "serangkaian kegiatan yang dirancang luaran yang mempengaruhi proses belajar dan dengan demikian meningkatkan pembelajaran."

Gagne juga terkenal untuk teori stimulus-respons canggih tentang lapan jenis belajar yang berbeza dalam high dan kuantiti obligasi stimulus-respons yang terlibat. Dari yang paling mudah sampai yang paling kompleks, iaitu: isyarat belajar (Pengkondisian Pavlov), belajar stimulus-respon (operant conditioning), chaining (operant conditioning yang kompleks), persatuan verbal, diskriminasi belajar, belajar konsep, kaedah belajar, dan penyelesaian masalah.

Gagne berpendapat bahawa banyak kemahiran boleh dianalisis ke dalam hierarki perilaku, disebut hirarki belajar. Seorang instruktur akan membangunkan hierarki belajar untuk sesuatu yang harus diajarkan dengan menyebutkan kemahiran yang harus dipelajari sebagai perilaku tertentu dan kemudian bertanya dan menjawab soalan "Apa yang akan anda perlu tahu bagaimana melakukannya untuk melaksanakan tugas ini, selepas diberikan arahan hanya "" Gagne menguji konsep pembelajaran hierarki dalam kajian, terutama dengan menggunakan kemahiran berhitung sederhana. Penemuannya cenderung menyokong idea pembelajaran hierarki dan menunjukkan bahawa individu jarang belajar kemahiran yang lebih tinggi tanpa sudah mengetahui kemahiran lebih rendah.

Pendekatan pembelajaran dan pengajaran, terutama sistem pembelajaran pendekatan terkadang dikritik sebagai yang paling tepat untuk mempelajari penguasaan maklumat dan tujuan kemahiran intelektual, tetapi kurang sesuai untuk sikap dan keputusan strategi kognitif. Tidak diragukan lagi, karya Gagne's mempunyai kesan yang luar biasa pada pemikiran dan teori-teori di kalangan pendidikannya hirarkis teori langkah prasyarat dalam belajar memiliki banyak implikasi terhadap susunan arahan, dan banyak yang merasa itu memberikan sumbangan bagi pembangunan pendekatan yang lebih saintifik untuk arahan. Di bidang Bahasa Inggeris, misalnya, itu membolehkan guru untuk mematahkan kemampuan bahasa Inggeris menjadi komponen-komponen berturut sederhana dan untuk mengajar komponen dalam sebuah urutan teratur, menguatkan tanggapan yang benar di sepanjang jalan. Gagne memberi tumpuan pada arahan yang tepat sistematik juga membantu meletakkan asas untuk pengajaran individu dan akuntabilitas sekolah di masyarakat Amerika.